Cât de specific este un obiectiv specific?

Written by on ianuarie 23, 2020

Cât de specific este un obiectiv specific?

Una dintre descoperirile științei și artei programării neuro-lingvistice (NLP) este aceea că modul în care ne stabilim un obiectiv face o diferență semnificativă între a-l obține și a nu-l obține. Un obiectiv bine stabilit – SMART- este deja într-o bună măsură atins. Un obiectiv vag, fără termeni clari, fără o reprezentare vie a cum vom ști că l-am atins va fi foarte greu de obținut, dacă nu chiar imposibil. Iar un obiectiv concentrat pe ceea ce nu vrem, pe ce vrem să evităm, pe ce vrem să eliminăm ne va aduce exact opusul a ceea ce vrem.

Despre criteriile SMART de stabilire a unui obiectiv probabil că știm. Din experiență însă vă pot spune că nu le aplicăm și că adesea ne scapă elemente esențiale.

Așadar, ce e important să avem în vedere pentru un obiectiv SMART bine stabilit?

O listă de instrucțiuni pentru mintea subconștientă

Chiar dacă nu este imediat evident, realizarea obiectivelor este o muncă de echipă. Ce echipă? Cea alcătuită din mintea conștientă și mintea subconștientă.

Mintea conștientă este mintea logică, rațională, care operează secvențial. Rolul ei este să stabilească CE-ul, goal setter. Ce vreau să obțin? Mintea subconștientă este mintea intuitivă, emoțională, inteligența corpului, cea care conduce comportamentele și operează simultan – goal getter. Lucrurile se întâmplă instantaneu la nivel subconștient. Rolul său este să găsească CUM-ul și să parcurgă drumul către obiectiv, să ne pună la dispoziție resursele de energie și creativitate pentru a ajunge la destinație – destinația stabilită de mintea conștientă.

Altfel spus, mintea conștientă stabilește obiectivul, mintea subconștientă îl realizează. Din acest punct de vedere, formularea obiectivului este ca o listă de instrucțiuni și direcții pe care le oferim subconștientului, exact așa cum am spune unui copil de 5 ani să facă ceva pentru noi. Ca atare, este de avut în vedere că acest copil, deși foarte creativ și inteligent, nu are concepte abstracte dezvoltate, nu face diferența între ce spunem la propriu și ce spunem la figurat, ia lucrurile ad literam și găsește tot timpul cea mai scurtă cale spre destinație.

Cum arată un obiectiv specific?

Este esențial ca destinația să fie clară, obiectivul să fie măsurabil în timp, energie, durată, să aibă termen până la care îți propui să îl obții, formulat la timpul prezent și cu multă atenție la cuvintele folosite. Cu cât sunt mai vagi și interpretabile, cu atât subconștientul poate deveni mai creativ legat de ce obține.

Să vedem:

„Vreau să fac mai multă mișcare.” – este specific? Nu! Cât de multă mișcare?

„Vreau să slăbesc 5 kg.” – este specific? Nu! Până când și de la ce greutate pornesc?

„Vreau să fac mai mulți bani decât în 2019.” – este specific? Nu! Cât de mulți?

„Vreau să fiu mai liniștit.” – este specific? Nu, nu este specific, nu este nici măcar un obiectiv. Liniștea este o stare. Pentru a ajunge la ea nu ai nevoie de pași, termene sau acțiune. O poți avea acum, iar dacă gândești nu, nu cred, este pentru că probabil ai în minte un set de reguli care crezi că trebuie îndeplinite pentru a te simți într-un anume fel. NLP-ul ne învață că ne putem simți oricum alegem, oricând alegem.

Un obiectiv specific nu are comparații de tip mai mult, mai puțin, suficient. Este formulat la timpul prezent, sau chiar trecut, ca și cum deja l-am fi atins, la persoana I, și concentrat pe ceea ce vrem, nu pe ceea ce nu vrem. De asemenea, sugerez eliminarea cuvântului vreau. Vreau creează mai multă lipsă. Dacă îmi spun „Vreau să am greutatea ideală la 1 martie 2020”, la 1 martie 2020 voi vrea în continuare să am greutatea ideală. Sugerez și eliminarea cuvântului trebuie. Trebuie sugerează constrângere și deci, stres.

Iată aici un template pe care noi îl utilizăm pentru formularea obiectivelor:

Este [data… zi/lună/an] și eu, [nume și prenume – important, căci în lumea cuantică nu știm pentru cine creăm dacă nu specificăm J], am îndeplinit cu [cuvinte cheie – poate vrei să fie cu succes, bucurie, ușurință, eleganță, fun], acest obiectiv:

[și aici detaliem obiectivele]

Iată câteva exemple, reformulări ale celor de mai sus:

„Este data de 1 martie 2020 și eu, Camelia Păduraru, constat că am devenit genul de om care face mișcare și are grijă corp. Ies la alergat/ sală/ jogging de 3 ori pe săptămână, alerg în total 12-15 kilometri săptămânal și mă simt excelent făcând asta. Îmi este natural să o fac pentru că îmi pun intervalele de mișcare în calendar la finalul fiecărei săptămâni pentru săptămâna care urmează. Abia aștept următorul workout, sunt plină de energie, mă bucur de mișcare și mă simt bine să întrețin acest obicei pentru că face parte din cine sunt.”

sau

„Este data de […] și eu, […], mă simt excelent la greutatea mea ideală de __ kg. Îmi este ușor să aleg alimente sănătoase și nutritive și să fac mișcare de 3x/ săptămână, în fiecare săptămână.”

sau

„Este data de […] și eu, […], și constat că am un venit lunar de ___/ lună.”

sau

„Este data de 31 dec 2020 și eu, […], constat că am realizat cifra de afaceri de___ pe anul 2020.”

Fă-l atractiv și acționează!

Acum, după ce am formulat lingvistic obiectivul, următorul pas este să creăm o reprezentare foarte vie și atrăgătoare a ce vom vedea, auzi, simți când vom ști că am obținut obiectivul. În procesele de Creating your Future® pe care le învățăm în cursurile intensive, numim asta ultimul pas. Care este ultimul lucru care trebuie să se întâmple pentru a ști cu certitudine că obiectivul nostru este realizat? Vedem ce vedem, auzim ce auzim și simțim ce simțim, acum că știm că obiectivul e atins. Facem reprezentarea cât se poate de vie, atrăgătoare, motivantă, încărcată de emoții pozitive și certitudine, o trăim ca și cum s-ar întâmpla acum. Apoi o inserăm în linia timpului în viitor după un proces de vizualizare avansat.

Astfel, putem stabili obiective în toate ariile vieții, de la cele mai mici intenții de zi cu zi, până la obiective complexe și cu reverberații pe termen lung. Ne putem pune în viitor job-ul ideal, angajatul ideal pentru un anume rol, relația potrivită pentru noi, cum să arate business-ul la următorul nivel sau o zi oarecare într-o viață care să ne bucure cu adevărat.

Astfel, ne va fi mult mai ușor să avem focus, energie și motivație și vom trăi o viață care să fie o creație proprie conștientă, mai curând decât scenariu rescris după obișnuințe și tipare vechi.

Give it a try!

Până data viitoare,
Spor la șlefuit!
Echipa Crafting Minds



Haide în comunitatea noastră!

Ține legătura cu noi și alătură-te celor care primesc newsletter-ul ”Leveraging NLP and the New Magic”. Teme de gândire, povești personale și ponturi NLP aplicabile imediat direct la tine în inbox.


Search