Navigarea crizei emoționale

Scris de în aprilie 17, 2020

Sunt deja cinci săptămâni de când trăim într-o lume aproape suprarealistă. Lucruri pe care nu ni le-am imaginat vreodată posibile s-au dezlănțuit exact sub ochii noștri și este ca și cum asistăm la o istorie care acum se scrie.

Am început să ne obișnuim cum am știut mai bine în noile condiții, am reușit să vedem și partea plină a paharului, să ne resemnificăm experiența, să o întoarcem cumva în favoarea noastră, să ne adaptăm și să fim rezilienți.

Un lucru e sigur însă: lumea se schimbă, noi ne schimbăm și suntem puși față în față cu  consecințe care au devenit deja evidente: viitorul carierelor noastre, posibilitatea firmelor noastre de a prospera, sănătatea noastră și a celor dragi, dificultăți legate de lucrul de acasă sau de restricționarea noastră la un spațiu limitat. Ne întrebăm cât va mai dura, când vom reveni la normal sau cum va arăta noul “normal”?

Toate acestea vin cu un impact emoțional puternic asupra noastră, cu o încărcătură pentru care suntem mai mult sau mai puțin pregătiți. Unii dintre noi suntem tentați să punem frână, să ne oprim, să ne facem mici și să așteptăm să treacă. Alții, dimpotrivă, accelerăm și căutăm să facem totul deodată.

Care este cel mai sănătos mod de a trece prin asta? Cum ne adaptăm în continuare, cum avem grijă de sănătatea noastră, de afacerile noastre, de familiile noastre și cum facem să rămânem echilibrați în același timp? Cum gestionăm strat după strat de incertitudine? Ce facem cu obiectivele noastre? Ne încăpățânăm să le păstrăm, le schimbăm sau uităm de ele cu totul?

Fără să pretind că am un răspuns la aceste întrebări, atât pe baza experienței mele personale, cât și a expertizei, propun câteva direcții de orientare care să ne ajute să navigăm mai bine aceste momente.

Recunoaște-ți și numește-ți emoțiile. Trăim într-o societate care a promovat niveluri ridicate de performanță și puterea minții noastre raționale de foarte mult timp. Emoțiile au fost puse deoparte, evitate și reprimate. Acest lucru nu ne mai servește și nu mai este sustenabil. Este ca și cum frica, furia, anxietatea, tristețea, mâhnirea, confuzia ies la suprafață și ne provoacă, astfel încât să nu mai poată fi ignorate. Este perfect în regulă așa. Simte-le. Numește-le. Observă când ritmul respirației tale se schimbă, când inima începe să bată mai puternic, când mâinile și picioarele îți amorțesc sau le simți înghețate. Întreabă-te “Ce emoție simt acum?”, și numește-o. Stai cu ea o vreme, încercând să înțelegi ce percepție o provoacă. Suntem ființe care caută sens și în momentul în care ne recunoaștem și numim emoțiile, ele încep să se transforme. Permite-ți să simți. Altfel, negarea acestora nu va face decât să le crească și mai mult puterea.

Fii înțelegător cu tine și rămâi conștient de dialogul tău interior. După ce ți-ai recunoscut emoțiile, poartă un dialog prietenos cu tine, exact așa cum ai face cu un copil de 5 ani speriat. “Este în regulă. Sunt aici pentru tine. Vom găsi soluții. Vom trece prin asta împreună.” Nu te învinovăți, asta nu va face decât să înrăutățească lucrurile. Fii atent la limbajul pe care îl folosești în toate acele momente în care îți spui că „ar trebui să” și „aș face bine să”. „Ar trebui să spun asta, nu ar trebui să simt asta, trebuie să fac asta”. Oprește-te. Este ceea ce este și este în regulă, atâta timp cât nu intenționezi să te scufunzi în acele emoții pentru totdeauna.

Stabilizează-ți starea emoțională. După ce ai identificat emoțiile pe care le simți, găsește mai departe modalități de a le stabiliza. Există tehnici de respirație care s-au dovedit a fi foarte eficiente pentru a ajuta oamenii să intre în stări calme și echilibrate. Există instrumente menite să ajute la eliberarea emoțiilor negative, astfel încât să îți extinzi în continuare percepția, să accesezi stări cu resurse și prin urmare să fii capabil să gândești creativ și să găsești soluții. Eu folosesc Tehnicile Time Line Therapy® atât în lucrul cu mine cât și cu clienții mei, tehnici de respirație, meditație, yoga. Găsește o tehnică pe care să o simți potrivită pentru tine și practică zilnic.

Păstrează câteva rutine sănătoase. Vorbind despre practica zilnică, corpul nostru emoțional are nevoie de siguranță și stabilitate. Când lucrurile din afara noastră sunt atât de incerte, este foarte util să ne îndreptăm atenția către lucrurile care sunt sub controlul nostru și asupra cărora putem fi în continuare siguri. Pot fi lucruri atât de simple precum să luăm masa la aceleași ore în fiecare zi, să mergem la culcare sau să ne trezim la aceeași oră, să ne dedicăm unei practici simple, precum câteva minute de antrenament sportiv sau care să ne îmbunătățească sănătatea mentală. Toate aceste lucruri simple se vor dovedi extrem de benefice în aceste momente.

Renegociază-ți granițele, în special cu cei cu care împarți același spațiu. A fi restricționat la un spațiu limitat pentru o durată de timp nedefinită poate fi foarte dificil și putem ajunge cu ușurință să ne simțim granițele încălcate. Vorbiți despre ce este important pentru fiecare dintre voi, anunțați când aveți nevoie de timp doar pentru voi și exprimați cum fiecare dintre voi ar putea fi susținut pentru a se acomoda cu asta.

Ia-ți timp pentru tine. Au apărut grupuri de susținere peste tot și toată lumea ne sfătuiește să ne conectăm cu ceilalți, să rămânem în legătură, să ne vedem pe Zoom, să împărtășim experiențe, să discutăm. În timp ce acest lucru funcționează pentru unii, nu este o strategie pentru alții. În NLP (Programare Neuro-Lingvistică) avem aceste filtre numite Metaprograme, mecanisme inconștiente care determină modul în care gândim și cum acționăm. Unul dintre ele are legătură cu modul în care procesăm informația și poate fi extern sau intern. Când se confruntă cu o problemă, persoanele cu procesare externă au nevoie să gândească în prezența cuiva și să discute despre ce se întâmplă pentru a ajunge la o concluzie. Persoanele cu procesare internă însă au nevoie să își ia timp de gândire singure pentru a găsi soluții. Dacă te  identifici ca fiind o persoană cu procesare externă, atunci este în regulă, ia legătura și discută cu alte persoane. Dacă te identifici mai mult ca persoană cu procesare internă, asigură-te că îți găsești timpul de care ai nevoie pentru a fi singur, cu gândurile și stările tale emoționale, astfel încât să le poți integra.

Definește ceea ce contează cel mai mult pentru tine. În perioadele de criză, valorile noastre tind să se schimbe. Valorile definesc ceea ce este important pentru noi. Avem valori în toate domeniile vieții noastre: personal, familie, finanțe, afaceri. Fă o listă cu ceea ce este important pentru tine în fiecare domeniu al vieții și caută modalități de a pune în siguranță ceea ce simți că ar putea fi amenințat, pentru a putea apoi găsi modalități de a prospera și a crește.

Cum rămâne cu obiectivele noastre? Sunt sigură că toți aveam obiective la care lucram când a început criza. Condițiile externe s-au schimbat, deci acum ce facem? Ce am făcut eu a fost să-mi parcurg din nou obiectivele și să văd la ce pot în continuare să lucrez în aceste zile. Cum pot să pivotez sau să mă reorientez astfel încât să ajung totuși la destinație? Mi-am dat seama că unele obiective trebuie mutate mai departe în viitor, iar unele dintre ele sunt încă realizabile în intervalul de timp stabilit inițial. În același timp, au existat acele obiective pentru care nu găsisem niciodată timp și pentru care părea că acum venise timpul. “Scrie toate acele articole, folosește timpul pe care îl ai ca să citești toată acea listă de cărți și să vezi toate filmele pentru care nu găseai timp, învață acea limbă străină pe care demult îți doreai să o înveți, scrie cartea pe care vrei să o scrii, termină toate acele proiecte pe care le puseseși în așteptare.”

Sună bine, dar… nu. În ceea ce mă privește, m-am trezit dintr-o dată și mai ocupată și mai copleșită decât înainte. Mi-am dat seama că gândul că acum am timp era o capcană. Aceasta nu este o vacanță. Trăim o traumă colectivă, e multă presiune asupra noastră, așa că cea mai bună opțiune pe care am găsit-o a fost să mă concentrez pe esențial, pe ce contează cel mai mult acum, și să elimin restul.

Acționează, respiră, ia lucrurile pas cu pas, concentrează-te pe un câte un singur lucru și nu te aștepta la cele mai înalte niveluri de productivitate pe care le-ai avut vreodată. Dă-ți timp și spațiu pentru a procesa și pentru a trece cu înțelepciune de la acțiune la momente de pauză și înapoi. Avem atât de multă nevoie de amândouă!

Avem nevoie de ambele pentru a crea împreună o lume nouă, în timp ce învățăm ceea ce avem de învățat despre noi înșine și despre ceilalți.

Sper că aceste idei să ajute și să aducă puțină lumină. Sunt aici dacă ai nevoie de susținere.

Până data viitoare, să fim bine!

_Q5B9289-min


Ține legătura cu noi!

Afli din timp despre evenimente și primești o dată la 2 săptămâni o listă de goodies.


Search